RESPECT:
Toen ik de opdracht op toledo gelezen heb, kwam het woord ‘respect’ direct bij mij op. Ja, juist die waarde heb je nodig in de sociale omgang met mensen. Wij leven hier op aarde met allerlei mensen. We moeten begrijpen dat we allemaal verschillen qua taal, mentaliteit, huidskleur, manieren, cultuur, karakters, enzovoort. Om met anderen te kunnen omgaan, moeten we diegene accepteren en tolereren voor hoe hij maar is. We moeten begrip vertonen voor wat andere mensen doen. Iedereen heeft zijn eigen gewoontes. Als iedereen dezelfde zou zijn, zou het leven zo saai zijn.
Wat stimuleert mensen om het goede te doen? Ik vind dat als een mens het doel voor zijn ogen houdt, hij weet wat hij in zijn leven wil bereiken, zal hij hiermee altijd gestimuleerd worden om het goede te doen. Wat wil hij dan inderdaad bereiken? Een Jood streeft ernaar om na zijn leven van het aards paradijs te mogen genieten. Dat kan alleen als hij hier veel goede daden verzameld heeft. Het is dus heel logisch dat als hij aan het aards paradijs denkt dat hij voor het goede zal kiezen.
De verantwoordelijkheid van de mens is ruimer dan enkel voor het eigen leven. Waarom? Samen een doel bereiken is veel gemakkelijker en aangenamer dan dat alleen te doen. Als mensen samen samenwerken lukt alles veel beter.
Wat stimuleert mensen om het goede te doen? Ik vind dat als een mens het doel voor zijn ogen houdt, hij weet wat hij in zijn leven wil bereiken, zal hij hiermee altijd gestimuleerd worden om het goede te doen. Wat wil hij dan inderdaad bereiken? Een Jood streeft ernaar om na zijn leven van het aards paradijs te mogen genieten. Dat kan alleen als hij hier veel goede daden verzameld heeft. Het is dus heel logisch dat als hij aan het aards paradijs denkt dat hij voor het goede zal kiezen.
De verantwoordelijkheid van de mens is ruimer dan enkel voor het eigen leven. Waarom? Samen een doel bereiken is veel gemakkelijker en aangenamer dan dat alleen te doen. Als mensen samen samenwerken lukt alles veel beter.
Kinderen zitten vaak op school met kinderen uit verschillende culturen, andere huidskleuren, andere gewoontes en andere normen. Er kunnen vaak meningsverschillen voorkomen, daarom vind ik het uiterst belangrijk om deze waarde mee te geven aan de kinderen. Als kinderen zien dat sommige leerlingen anders zijn, bijvoorbeeld: we hebben andere gewoontes vanwege hun religie, zoals een gebed voor het eten, dan moeten ze het kind aanvaarden zoals het is. Dat is niet altijd evident en daarom moet men de kinderen aanleren om met respect om te gaan. Als respect op school niet aanwezig is, dan zal er niet optimaal geleerd kunnen worden. Er moet een positieve sfeer op school heersen, waarbij iedereen elkaar respecteert en tolereert.
Kinderen imiteren het gedrag van volwassenen. Daarom is het onze plicht om een goed voorbeeld te tonen. Wij moeten als eerst respect tonen aan oudere mensen, aan onze ouders, collega’s, vriendinnen, buren, man, broers en zussen, enzovoort.
Respect is een waarde waaraan men veel aandacht moet besteden. Je kan niet van de kinderen verwachten dat ze van het ene op het andere moment zich totaal kunnen veranderen. Respecteren vraagt tijd. Iedereen kan eens door de mand vallen, we moeten geduld hebben. Persoonlijk vind ik het belangrijk om er een intieme thema op school van te maken. Kinderen moeten het door hebben dat respect een waarde is waaraan gewerkt moet worden.
_ Wil je gerespecteerd worden? Dan moet je anderen respecteren. Respect is een wederkerende waarde. Het gaat in twee richtingen.
Niet enkel op school moet er respect worden vertoond. Ook op het werk moeten de werknemers zich onderling respecteren. Iedereen heeft dan een andere manier van doen terwijl iedereen zijn weg de beste vindt. Als respect dan ontbreekt, dan gaan ze elkaar niet goed vinden en dan zal er geen efficiënte relatie ontstaan tussen de collega’s.
Ook in relaties tussen partners moet er gerespecteerd worden. De sfeer thuis hangt af van de onderlinge respect. Indien er respect ontbreekt voelen de kinderen het en dan brengt het negatieve gevolgen met zich mee.
Uit respect vloeien er veel andere waardes voort. Liefde, zelf gerespecteerd worden, vriendelijkheid, zorg, tolerantie, vrolijkheid, enzovoort.
Het is de sleutel voor een goed leven.
Mens en medemens: artikel
Hoe kun je respect afdwingen bij anderen?
Respect afdwingen bij andere mensen zal niet gaan als je niet eerst een duidelijk beeld hebt van wat respect is. Het is veel makkelijker om te begrijpen wat deze waarde betekent als we in staat zijn te herkennen in welke gedragingen deze wordt gemanifesteerd. In dit opzicht respecteren we iemand als we hem zien als een gelijke en als we hem accepteren zoals hij is.
Dit betekent dat elk gedrag dat gericht is op het onderschatten of onderwaarderen van anderen getuigt van een gebrek aan respect. Net zoals elke actie die gericht is op het afwijzen, ontkennen of tenietdoen van wat een ander voelt of denkt. Misschien ben je het hier niet mee eens. Maar het devalueren of het willen veranderen van de gevoelens en gedachten van anderen, gaat toch echt te ver.
Geraadpleegd op 20/06/2018 via
https://verkenjegeest.com/hoe-kun-respect-afdwingen-anderen/
Ik ben het helemaal mee eens met de schrijver van dit artikel. Ik vind ook dat je iemand gewoon moet respecteren voor wat hij is en hem aanvaarden zoals hij is. Niemand is minder waard dan jou, ookal heeft hij een ander kijk op het leven. isscien ben jij gelovig en hij juist niet, ik blijf nog altijd respect voor hem hebben. Dat betekent niet dat ik zijn manier van doen de juiste vind, maar dat moet ook niet. Ik accepteer hem zoals hij is!
Een uitgewerkte casus:
Ik heb het artikel ‘Nederlands verplicht op de speelplaats?’ gelezen. Ik ben helemaal niet mee eens met die visie van Patricia Van Eekenrode, directeur van het Koninklijk Atheneum in Halle. Kinderen straffen omdat ze hun moedertaal op de speelplaats spreken? Dit vind ik onaanvaardbaar. Kinderen moeten al de hele dag erop letten dat ze het AN hanteren. Op de speelplaats vind ik dat men hen de vrijheid moet gunnen. Het is niet de bedoeling dat kinderen stress ervaren tijdens het spelen. Als men de moedertaal verbiedt, krijgt het kind een minderwaardig gevoel. “Als mijn moedertaal niet geaccepteerd wordt, waarschijnlijk ben ik dan ook niet goed.” Dat speelt zich waarschijnlijk in het hoofd van het kind af.
Ik ga akkoord met de mening van Kris Van Den Branden, directeur van het centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). Ik vind ook dat het toelaten van de moedertaal het welbevinden van het kind ten goede komt. Dat heeft bovendien een positief effect op de schoolresultaten. En dat is toch het belangrijkste.
Als men toch het Nederlands tijdens het spelen wil invoeren, zou men dat met een beloningssysteem kunnen doen. Dit stimuleert kinderen om mee te doen. Ook als de hele school eraan zou werken, zou dit stimulerend kunnen werken.
Mijn reactie na het lezen van de meningen van mijn medestudenten:
Ik heb verschillende meningen gelezen in verband met Nederlands spreken op de speelplaats. Sommigen zijn er met mij eens, anderen zijn wel van mening dat er Nederlands op de speelplaats gesproken MOET worden.
Ik begrijp hun standpunten, maar toch ben ik hierdoor niet van mening veranderd. Mijn moedertaal is ook niet Nederlands en ik kan me perfect in de schoenen van die allochtonen zetten. Het is inderdaad belangrijk om goed over de Nederlandse taal te beschikken, maar een goed gevoel voor een kind dat hij vrij mag zeggen wat hij wil, vind ik toch nog wat belangrijker. Als een kind drie keer moet nadenken voor hij een woord kan uitspreken, zal hij waarschijnlijk liever zwijgen. Kinderen lopen al zoveel stress op, tenminste dat ze op de speelplaats stressloos met hun vrienden kunnen communiceren.
Ethisch model:
Voorwaarden:
· Grondhouding:
Echtheid: door Nederlands op de speelplaats te spreken, leren de kinderen veel bij. Maar het heeft zeker ook grote nadelen. Kinderen voelen zich niet goed in hun vel en voelen zich niet vrij tijdens het spelen. Ik probeer om een positief leer/leefklimaat bij de kinderen te creëren.
Empathie: ik leef me in de wereld van het kind in. Het kind doet al zo zijn best om doorheen de dag AN te spreken. Ik begrijp hem dat het moeilijk is om nog ook tijdens zijn vrije tijd verplicht te worden om Nederlands te spreken.
Aanvaarding: ik respecteer hun moedertaal en toon begrip voor het feit dat ze anderstalig zijn opgevoed.
· Dialoog voeren:
Ik zou een open gesprek met de kinderen voeren. Ik zou hen mijn mening uiten en duidelijk maken dat ik met hen mee ben dat het moeilijk is om op de speelplaats het Nederlands te verplichten. Ik zou hen daarom ook extra begrip vragen om tijdens de lessen extra aandacht te besteden om enkel in het Nederlands te communiceren. Ook de ouders zou ik daar mijn mening over laten horen. Ik zou hen inschakelen om ook thuis aan te sporen om Nederlandse boeken te lezen, Nederlandse films bekijken, vaker het bibliotheek bezoeken, enz.
Aandachtspunten:
· De situatie analyseren: Ik doe mijn best om de situatie correct te analyseren. Ik weeg de voor- en nadelen af. Op de speelplaats Nederlands verplichten, bevorderd de kennis van het kind. Daarentegen schaadt het ook voor het welbevinden van het kind. Het kind voelt zich minderwaardig en neergeslagen. Deze laatste vind ik het belangrijkste in het leven van een kind.
· Handelingsmogelijkheden onderzoeken:Ik zoek naar mogelijke oplossingen. Nederlands op de speelplaats verplichten is volgens mij geen goede optie. Men kan op een totaal ander wijze aan de gang gaan. Men kan bijvoorbeeld met positieve bekrachtiging kinderen veel meer stimuleren om Nederlands te spreken dan met sancties in te voeren. Ook een beloningssysteem kan positief werken. De kinderen voelen zich dan niet bedreigd. Het is hun eigen wil om mee te doen en zo een beloning te winnen.
De tekorten op het vlak van Nederlandse vaardigheden kan men op een andere manier aanvullen. In de klas zou men bijvoorbeeld meer taalprojecten, voorleeswedstrijden, enz. kunnen voeren.
· Motieven verhelderen:
Nederlands op de speelplaats verplichten vraagt een enorme inspanning en het is ten koste van de gevoelens van de kinderen. Door een beloningssysteem in te voeren worden de kinderen onbewust gestimuleerd om overal Nederlands te spreken, zonder dat ze er verplicht voor worden. Door meer projecten in de klas in te voeren, ervaren de kinderen het Nederlands op een leuke manier dat zeker ook onbewust beter bij de kinderen binnendringt.
Nederlands op de speelplaats verplichten vraagt een enorme inspanning en het is ten koste van de gevoelens van de kinderen. Door een beloningssysteem in te voeren worden de kinderen onbewust gestimuleerd om overal Nederlands te spreken, zonder dat ze er verplicht voor worden. Door meer projecten in de klas in te voeren, ervaren de kinderen het Nederlands op een leuke manier dat zeker ook onbewust beter bij de kinderen binnendringt.
· Effecten inschatten:
De eerste handelingsmogelijkheid kan bij sommige kinderen een minderwaardigheidsgevoel opwekken.
De tweede mogelijkheid zal ervoor zorgen dat de allochtonen zich niet minderwaardig zullen voelen. Het is hun eigen keus of ze al dan wel/niet meedoen. Ze zullen onbewust hun achterstand aanvullen door al die projecten en beloningssysteem.
De eerste handelingsmogelijkheid kan bij sommige kinderen een minderwaardigheidsgevoel opwekken.
De tweede mogelijkheid zal ervoor zorgen dat de allochtonen zich niet minderwaardig zullen voelen. Het is hun eigen keus of ze al dan wel/niet meedoen. Ze zullen onbewust hun achterstand aanvullen door al die projecten en beloningssysteem.
Evaluatiemomenten:
· Intuïties uitspreken: mijn eerste reactie op het artikel was; hoe kan je nou een kind verbieden om zijn moedertaal te spreken en nochtans tijdens zijn vrije speeltijd? Hoe moet het kind dat ervaren?
· Normen verduidelijken:Ik bekijk de situatie met al zijn voor- en nadelen. Er is wel een probleem met de anderstaligen. Ze lopen een duidelijke achterstand op, die aangevuld moet worden. We moeten op een doordachte manier er iets aan doen, zoals; het Nederlands voortdurend stimuleren. Maar we mogen zeker niet vergeten om met de gevoelens van het kind rekening te houden.
· Waarden evalueren:
De leerkrachten moeten respect tonen voor de anderstalige kinderen en anderzijds voor de voertaal op school. Ze moeten de kinderen accepteren en hen hulp bieden met hun moeilijkheden in het beheersen van het Nederlands. De kinderen moeten langs de andere kant respect tonen aan de leerkrachten en doen wat er van hen verwacht wordt.
Kinderen doen na
Foundation, N. (2006, December 6). You tube. https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU
In het filmpje dat je via bovenvermelde link kan bekijken, ziet men een kind dat het gedrag van de volwassene nadoet. Het filmpje laat een duidelijk boodschap achter. Wij volwassenen dragen een grote verantwoordelijkheid. Met ons gedrag geven we een voorbeeld voor de kinderen. Wij streven toch allemaal om de jeugd te laten uitgroeien tot volwassenen met goede waarden en normen. Hoe kunnen wij dat doen? Ze doen gewoon na wat ze hun ouders, opvoeders, leerkrachten, ... zien doen. Ze doen het automatisch, zonder na te denken. Ze gaan er niet bij stilstaan of deze dingen wel mogen of niet. Want ze gaan ervan uit dat wat hun ouders doen zeker mag. Dus het ligt aan ons om het goede voorbeeld te zijn!
Mijn zus zat op de tram met haar zoontje van vier jaar. Opeens kwam een oude dame binnen. Mijn zus stond direct haar plaats af voor die dame. Enkele minuten later kwam nog iemand de tram op. Haar zoon stond direct op en gaf zijn plaats door. Hij kwam naast mijn zus staan en zei; “mama, jij hebt toch ook je plaats afgestaan, daarom heb ik dat ook gedaan.” 😊Grappig hoe die kinderen alles nabootsen. Daarom is het onze plicht, als opvoeders, het juiste voorbeeld te tonen.
Respect
Heb respect voor de mensen om je heen
hoe ze leven en hoe ze doen
want iedereen heeft recht op respect.
Wees respectvol
want met respect
bereik je iets
Heb respect voor iemand
ook al is hij of zij anders dan jij
hij of zij heeft ook gevoelens
even goed als jij
hoe ze leven en hoe ze doen
want iedereen heeft recht op respect.
Wees respectvol
want met respect
bereik je iets
Heb respect voor iemand
ook al is hij of zij anders dan jij
hij of zij heeft ook gevoelens
even goed als jij
geraadpleegd op 23/06/2018 via https://www.1001gedichten.nl/gedichten/16096/respect/
Hallo Gitty
BeantwoordenVerwijderenIk heb je blog doorgelezen en ben het helemaal met je eens. Respect is DE waarde die we aan onze kinderen moeten doorgeven.
Ik wil reageren op de stelling die je neemt ten opzichte van het Nederlands spreken op de speelplaats.
Je schrijft dat de kinderen zich gewardeerd moeten voelen met de taal die ze spreken. Er mogen dus geen sancties opgelegd worden voor het spreken van andere talen op de speelplaats.
Ikzelf ben ook opgegroeid in een anderstalige familie. Bij ons op school werd er niet zo'n sterke nadruk gelegd op het spreken van Nederlands. Dit ook niet tijdens de lessen zelf. Je kon tijdens een wiskundeles vaak leerlingen onderling verschillende talen horen spreken. Op de speelplaats al zeker en vast. Nu dat ik terug denk aan die tijd, vind ik het jammer dat heel wat leerlingen de school verlieten met een ver van goede Nederlands. Ik vraag me dus af of sancties geen betere resultaten opgebracht zouden hebben?
Ik zou graag jou mening hierover willen horen.
Ik moet je nog zeggen dat ik jou blog echt fantastisch vind!
Vriendelijke groeten
Malka
Beste Malka
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je duidelijke reactie. Het is inderdaad jammer dat veel leerlingen van je klas de school verlieten met geen goede Nederlands. Dat mag zeker niet gebeuren en dat was ook niet mijn bedoeling met het schrijven van mijn visie over het Nederlands spreken op de speelplaats.
U bent waarschijnlijk hier niet op de hoogte van, maar vandaag de dag wordt er in alle scholen erg de nadruk op het Nederlands spreken gelegd. Kindren worden er constant mee geconfronteerd.
Bij mij op school werden er bijvoorbeeld BIN-punten (tot 20%) afgetrokken voor het spreken van andere talen tijdens de lessen. Dit zorgde voor veel sress. Een kind gebruikt automatisch zijn moedertaal en bedoelt het niet slecht als hij eens een woord zegt dat niet Nederlands is.
Ik blijf het met je eens dat er hieraan gewerkt moet worden, want anders leren kinderen nooit om het AN te hanteren.
Waar ik het over heb, is dat je geen sancties mag opleggen voor kinderen die op de speelplaats andere talen gebruiken. De pauzes zijn er met de bedoeling dat de kinderen een beetje kunnen uitblazen van de stressvolle lessen. Kinderen lopen vandaag al van jongsaf zoveel stress op. Goede prestaties halen, mooie taal gebruiken, stilzitten tijdens een lange schooldag, enzovoort zorgen niet voor een ontspannende jeugd. De paar minuten pauze die de kinderen krijgen om even op adem te komen, moet volgens mij helemaal naar hun zin zijn. Spreken ze dan liever hun moedertaal mer hun vrienden? Laat ze maar doen.
De scholen kunnen nog altijd op een positieve manier het Nederlands spreken aanmoedigen, dit bijvoorbeeld met een belongssysteem. Tijdens de lessen zelf mag er wel kordaat opgetreden worden tegenover het hanteren van het AN. Want de kinderen moeten het nu eenmaal leren...
U hebt dus helemaal gelijk met uw stelling dat het jammer is dat leerlingen de school verlaten met een ver van goede Nederlands. Het enige verschil wat ik hierover denk is dat dit niet met sancties moet worden aangepakt en zeker niet tijdens de pauzes.
Ik vind het leuk dat je mijn blog hebt gelezen en hierop hebt gereageerd!
Groetjes
Gitty